"Tribológiai Napokat tartottak a kisalföldi megyeszékhelyen. A motorok kenését, a kopást és súrlódást középpontba állító program szervezőjével, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tanszékének vezetőjével beszélgettünk." - autopro.hu



– A globális járműipar egyre inkább a villamos hajtás és a hibrid jármű-koncepciók felé orientálódik. Milyen kihívásokat jelent ez a trend a tribológia számára?
– A villamos hajtás önmagában nagy kihívást jelent a járműipar számára. Tribológiára az ilyen erőforrások esetében is szükség lesz, hiszen a villanymotoroknak is vannak mozgó, forgó, egymáshoz kapcsolódó alkatrészei. Nem lesz tehát kevesebb a tennivalónk – itt, a győri egyetemen is folyamatosan dolgozunk ilyen feladatok megoldásán. Kifejezetten villanymotorok tesztelésére alkalmas fékpad is segíti a jövőben az ezzel kapcsolatos tudományos munkánkat.


– Néhány napja nemzetközi konferenciát szerveztek a tribológia aktualitásai kapcsán Győrben, Európa számos országából mintegy száz mérnök vett részt a rendezvényen. Mit tud profitálni hazánk egy ilyen program révén?
– Azért igazán fontosak ezek a Tribológiai Napok, mert a szakterület legkiemelkedőbb tudományos képviselői tartanak prezentációkat, ez a részletes programból nyilvánvalóan látható. Az is említést érdemel, hogy az előadások végén elhangzó kérdések jelzik: a hallgatóság tagjai között szintén olyan személyek ülnek, akik aktívan formálják ennek a szakterületnek a jövőjét. A megfelelő emberek voltak itt, a megfelelő helyen, hiszen az Audi Hungaria jelentős célként kezeli a motorok emissziós értékének csökkentését, valamint a villamos hajtások fejlesztését, és ezek a témák kerültek most előtérbe. Összefoglalásként azt mondhatom: számos olyan részterület van, ahol fontos fejlődést érhetünk el a jövő erőforrásai esetében.


– Áttekintve a teljes programot úgy tűnik, a témaválaszték túlmutatott a négykarikások előtt álló feladatokon, hiszen például a VW haszongépjárműveivel kapcsolatos kutatási eredményeket is érintette az egyik előadó.
– Így van, sőt, a nagy OEM vállalatok mellett a beszállítók is képbe kerülnek, az ő képviselőik is jelen voltak a konferenciánkon. Az is nyilvánvaló, hogy a személyautók mellett a haszongépjárművek, így a nagy terheket szállító kamionok esetében ugyancsak kiemelkedően fontos a szén-dioxid kibocsátásának csökkentésén dolgozni. Valamennyi vállalati szegmens részéről jelentős érdeklődést tapasztalunk az új tribológiai megoldásokat illetően.


– Hogyan folytatódik az együttműködés, a szakmai munka a konferencia után a résztvevők körében?
– A résztvevők nyilván tovább folytatják a már megkezdett munkájukat, amelyhez fontos, friss információkat szerezhettek a terület vezető képviselőitől. A tervek szerint új megbízásokat kapunk az iparvállalatoktól, így lehetőség nyílik arra, hogy ezekkel a szakemberekkel közösen dolgozhassuk ki a válaszokat a való életből érkező igényekre. Jelenleg is számos ilyen projektünk fut, nagyon közel áll a kutatási tevékenységünk az ipari alkalmazáshoz. Tanszékünk saját célkitűzése ezen kutatási tevékenységünk megerősítése, újabb PhD hallgatók bevonása, a partnerkapcsolatok kiszélesítése.


–  A konferencia német mellett angol nyelven is zajlott. Mi ennek az oka?
– A korábbi három rendezvényünk német nyelven zajlott, ám azt tapasztaltuk, hogy megnövekedett az érdeklődés a programunk iránt, távolabbi országok képviselői is jelezték részvételi szándékukat. Idén már spanyol és svéd szakemberek is eljöttek, ezért döntöttünk úgy, hogy tolmácsolás révén mindkét nyelven lehetővé tesszük az előadások meghallgatását. Ez az igény is értékes visszaigazolás felénk, hogy fokozódó nemzetközi figyelem kíséri a konferenciánkat, a Győrben zajló motorfejlesztési munkát.

 

Forrás: autopro.hu
http://autopro.hu/oktatas/Kay-Schintzel-vilagszerte-figyelnek-a-gyori-jarmuipari-kutatasokra/19377/

SZENGINE

Eseménynaptár

Elektronikus ZH nap 2017. október 25.
Városi Gyásznap 2017. október 26.
Levelezős konzultációs hétvége 2017. október 27. - 2017. október 28.
Szenátusi ülés 2017. október 30. 14:00 - 16:00